فهرست مطالب

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 55، خریف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/09
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدرضا بیگی، عزت ملاابراهیمی، بهرام پروین گنابادی*، لیلا قاسمی صفحات 1-16

    الانحراف هو الخروج عن القواعد التی تحکم اللغه القیاسیه وعدم التطابق مع اللغه القیاسیه والتقلیدیه، مما یتسبب فی دینامیکیات اللغه، وهذا ما جعل الشعراء فی لغات مختلفه یظهرون اهتماما کبیرا بهذه الطریقه. یمکن للانحراف کتقنیه لغویه بارزه ان یثری الشعر ویصل به إلی حدود الشعریه، ویمکن ان تتجلی هذه التقنیه فی مکونات مختلفه من الشعر. وفی هذا الصدد، حاولنا بحث هذه المساله فی دیوان الشعراء الاربعه المذکورین فی هذا البحث، وهم یوسف الخال وبلند الحیدری ونیما یوشیج واحمد شاملو کعنصر لبناء الشعر.بهذه الطریقه، عند تالیف الشعر، یبحث الشعراء، بمساعده ذوقهم وموهبتهم الفنیه، عن اکثر الکلمات إبداعا وغرابه. فی الشعر تجد الکلمات حیاه جدیده وتتضاعف قوتها وتتوسع فی معان ووظایف مختلفه. من القواسم المشترکه لقصاید هولاء الشعراء الاربعه، کثره الانحرافات الدلالیه فی قصایدهم، والواضح ان هولاء الشعراء فی عصرهم کانوا یعتبرون شعراء خارجین عن التقالید فقد مثلوا صوت الاحتجاج والغضب فی المجتمع الذی عاشوا فیه، وجسدوه فی شعرهم بهذا النوع من الانحراف عن القواعد، وبالتالی اعتبر کل منهم شاعرا صاحب اسلوب، وبنفس الطریقه، فقد جذبوا جمهورهم إلیهم.

    کلیدواژگان: الانحراف الدلالی، یوسف الخال، بلند الحیدری، نیما یوشیج، احمد شاملو
  • سیده محترم شب پابیشه، سید بابک فرزانه*، علیرضا باقر، مرضیه قلی تبار صفحات 17-36
    تحاول الدراسات الاسلوبیه دراسه بناء الشعر وتحلیل اجزایه بغیه الکشف عن نظمه وفقا للمستویات الصوتیه والترکیبیه والبلاغیه لتمیز بعد ذلک بین نتاج الادباء وتحکم علی الرصین السمین منه؛ مما هو غث هزل یتخلله الوهن والخور. والاسلوبیه تطمح إلی دراسه البنیات الاسلوبیه فی الخطاب الادبی" البنیه الإیقاعیه والترکیبیه والدلالیه" وغایتها فی ذلک کشف العلاقات التی تربط هذه البنیات بغیه الوصول إلی ما یتفرد به الخطاب الادبی من حیث بنایه اللغوی وإدراک القیمه الفنیه والادبیه التی تکمن وراءها. وقد استهدفت هذه الدراسه دراسه الاسلوبیه والاسلوب لغه واصطلاحا ومستویاتها الثلاثه: المستوی الصوتی والمستوی الدلالی والمستوی الترکیبی وقامت بالمقارنه الاسلوبیه فی قصیدتین: إحداهما لشمس الدین الکوفی والاخری لابن شهید. القصیده الاولی یرثی بها الشاعر مدینته الحبیبه "بغداد" والاخری یبکی لفقده قرطبه. وبعد دراسه سمات الاسلوبیه وخصایصها فی کلا القصیدتین وعقد المقارنه بینهما خلصت إلی ان کلا من الشاعرین قد استخدم سمات الاسلوبیه لیودعها معانی یعجز ظاهر اللغه عن إیصالها للمتلقی، وعند المقارنه اتضح ان کل واحد منهما قد تفوق فی بعض تلک الخصایص علی صاحبه واخفق فی بعضها؛ کما انه ظهر ان هناک توازنا مقصودا فی إیقاع القصیدتین وان التکرار الصوتی متناسق له دلاله علی قصد الشاعر علما ان هذه الدراسه استخدمت المنهج التحلیلی والوصفی وایضا استفادت من الاحصاء لبیان خصایص الاسلوبیه فی القصیدتین.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، الدلاله، شمس الدین الکوفی، ابن شهید
  • فاروق نعمتی*، بهنام فعلی صفحات 37-60

    إن مظاهر الحزن والقلق وفقدان التوازن الفکری والاجتماعی، هی تجلیات مختلفه للشعور الاغترابی لدی الإنسان. فالشاعر العربی المعاصر کإنسان مثقف وذی عواطف جیاشه، سواء عاش فی ظل الاستعمار او فی ظل انظمه مصادره للحریه یعانی من کل انواع الضیاع والغربه، فیفقد حینیذ إنسانیته ویصبح عاجزا عن التواصل مع المجتمع ومع ذاته المنسیه. ثریا العریض واجت فی حیاتها صراعات مریره مع الاستعمار والاستبداد الداخلی، وقضت مده طویله فی صراع فکری مع نفسها والمجتمع حولها. الابتعاد عن الوطن، والتبرم بالدهر، والإخفاق فی الحب وفقدان رعایه الام، والإحساس بالضیاع والتیه فی الدنیا والوحشه الروحیه فیها، والضجر من المجتمع وتقالیده، وتجربه الاستبداد السیاسی، هی من اهم عوامل ظهور الشعور الاغترابی لدی ثریا العریض. فالمقاله هذه تعتمد فی خطتها الدراسیه علی المنهج الوصفی- التحلیلی واستقصاء انواع الاغتراب ومن ثم تطبیقها علی نماذج شعریه للشاعره کادیبه بارزه فی الشعر الکویتی المعاصر، فهی تکشف عن ابعاد هذه الظاهره الاغترابیه من خلال اشعارها وتصل إلی نتایج تساعدنا علی معرفه جذور شخصیه الشاعره وخبایاها الذهنیه التی انعکست فی شعرها.

    کلیدواژگان: ملامح الاغتراب، الشعر الکویتی المعاصر، شعر ثریا العریض، الشعر النسوی
  • محمدجواد رحمتی* صفحات 51-68

    هناک توافق بین الشیعه والسنه بان القرآن الکریم لیس فیها ای تحریف بزیاده او نقص بالتاکید. وطبعا یقدمون مستندات من القرآن نفسه ومن السنه الشریفه ایضا. منها قوله تبارک وتعالی : " إنا نحن نزلنا الذکر وإنا له لحافظون " (الحجر/ 9). ولکن قام بعض المستشرقون علی طریق الطعن بالقرآن الکریم من خلال التشکیک فی التاریخ التدوین والجمع للقرآن الکریم بالقیاس مع کتبهم المقدسه التی جمعت ودونت خلال تاریخ طویل من بعد انبیاءهم. فقمنا عبر المقارنه بین تاریخ القرآن الکریم وتاریخ العهد القدیم؛ حتی یتبین لنا بالوضوح بان القرآن الکریم تستمر وتبقی دون ای تحریف، لانه جمع ودون فی عهد الرسول صلوات الله علیه. فجاءت دراستنا بالرد علی اقوال المستشرقین القایلین بتحریف القرآن الکریم عبر تشریح منهجیتهم فی الطعن علی القرآن الکریم فی جمعه وتدوینه، ومن خلال تبیین سخافه شبهاتهم ایضا. قامت البحث علی منهج الإستقرایی التحلیلی حتی ینکشف من خلال معتقد علماءهم احقادهم.الکلمات المفتاحیه : المستشرقون، تدوین القرآن، العهد القدیم، تحریف القرآن، تاریخ القرآن.

    کلیدواژگان: المستشرقون، تدوین القرآن، العهد القدیم، تحریف القرآن، تاریخ القرآن
  • سیده رقیه مهری نژاد* صفحات 61-78

    یسعی هذا البحث ان یدرس دور الثقافه ومکانتها فی تعلیم اللغه الخارجیه وتاثیرها فی تعلم اللغه الخارجیه و تاثیرها فی تعلم اللغه العربیه کلغه خارجیه. فی تعلم اللغه الخارجیه و منها اللغه العربیه و استخدامها المتناسب، تعلیم الثقافه لم یکن موثرا للسیاقات المختلفه فقط، بل فی مواضع تعلیم الثقافه مع اللغه الخارجیه التی لا مفر منها نستطیع ان نستخدم طرقا مختلفه.فی الواقع تعلیم اللغه العربیه خارج عن إطار لغه المقصد الثقافیه لم یکن مفیدا إلا إت یرافق بعض مواصفات ثقافه مجتمع تلک اللغه، لهذا حل مسایل تتعلق باللغه والثقافه تساعد جوده عملیه تعلیم اللغه العربیه کلغه خارجیه وتحقق الاهداف العلمیه للتعلیم ای الإشراف علی اللغه العربیه من قبل متعلمیها کاداه لإیجاد العلاقه. النقطه الهامه فی تعلم إحدی اللغات الاجنبیه هی إننا بالنظر إلی الإتجاهات الثقافیه للمجتمعات لتعلمها اللغات الاجنبیه، نجد ان هذا النهج یتاثر بالثقافه بالمعنی العام للکلمه. هذا البحث ، یحاول من جهه ، ان یدرس دور اللغه والثقافه فی تعلیم اللغه العربیه من خلال النظر فی هذین المفهومین. لتحقق هذا الهدف، قد عالجنا المباحث النظریه المعروضه فی هذا المجال وتقدیم امثله لتوضیح المناقشه. من ناحیه اخری، یتم دراسه القضایا المتعلقه بعملیه تدریس اللغه وتعلمها فی هذا المجال. فی هذا البحث اعتمدنا علی الاسلوب التوصیفی- التحلیلی.

    کلیدواژگان: اللغه، الثقافه، تعلیم اللغه، اللغه العربیه، العلاقه
  • سلیمه ترکی نژاد، مسعود اکبری زاده*، مصطفی سالاری صفحات 79-96
    یرتکز هذا البحث الذی یقوم علی الدراسات المکتبیه و المنهجیه التحلیلیه و التوصیفیه،علی نقد روایه الحب فی عصر النفط و هذه الروایه تشکل علی نظریه الفصل الموقت بین المراه و الرجل.اقترحت النسویات فی الفتره الاخیره هذه النظریه لخلق الفرصه المناسبه لاستعاده نفسهن و خلق الاعمال القیمه.یبین هذا البحث ان شخصیه المراه التی تکون بطل الروایه للعثور علی الآلهه الإناث و استعادتهن تهرب من البیت بسلطه،و هی تعانی باشکال مختلفه من الثناییه و تناقض الاهداف و القیم.البطله فی سیاق احداث الروایه و فی البییه الثانیه تواجه بالظروف التی تکون اکثر موسفه و تودی الی فشل خطتها.لهذا تقرر ان تهرب إلی بیتها.یثبت تحلیل هذه الروایه بان فیها تبدل الانفصال عن الحل إلی معضله و تودی شعار النسویات حول عدم التمییز الجنسی فی التوظیف الی الفشل و شخصیه المراه البطلیه نزلت بعد الهرب و القاریء یتماشی مع شخصیه الرجل الذی یکون ناقضا لحق المراه و یتعاطف معه.و یبین ان جمیع هذه الثناییات التی تعمل علی النسویه و نظریه الانفصالیه،تکون غیر ارادیه.من حیث ان کاتبه الروایه،نوال السعداوی،تکون مدافعا للنسویه الاسلامیه،یحتمل ان یکون جذر هذه التناقضات البدیهیه اکثر من ای شیء فی التناقضات الداخلیه لهذا الموقف.
    کلیدواژگان: النسویه، الثنائیه، نوال السعداوی، الحب فی زمن النفط
  • محمد غفوری فر*، مالک سالمی صفحات 97-118

    استدعاء الشخصیات التراثیه من الاسس الحدیثه وواحده من تلک الادوات التعبیریه الجمالیه التی انطلق منها الشعراء معتمدین علیها فی بناء صورهم وإبداعاتهم، هذا وقد دخل فی الشعر المعاصر العربی والفارسی نصیب وافر من الشخصیات التراثیه حیث نری شعراء وظوفوا الشخصیات التراثیه فی اشعارهم ومن بینهم عدنان الصایغ الشاعر العراقی وسید علی کرمارودی الشاعر الإیرانی اللذین اهتما بالتراث مستهدفین إضفاء ابعاد إنسانیه علی الاغراض الشعریه التی قاما بمعالجتها، وإغناء تجربتهما الفنیه بما امداها من إیحاء، وتکثیف، وعمق فکری، وغور فی الزمان. وقد تمکنا ایضا من إقناعنا بتجربتهما، وبضم اصوات قرایهما إلی اصوات الشخصیات التراثیه فی مواجهه طغاه العالم. اعتمد بحثها هذا علی الاسلوب التطبیقی وفقا لمدرسه امریکا التطبیقیه وقد توصل إلی نتایج هامه منها ان عدنان الصایغ وکرمارودی حاولا ان یجعلا من الشخصیات التراثیه اداه جمالیه تخدم الموضوع الشعری، وتساعد علی إثراء الدلالات، وتکشف عن الإلحاح او التاکید الذی یسعییان إلیه، فانزاحت عن معناها الحقیقی لتحمل دلالات وروی جدیده لتساعد علی تخفیف الغناییه والذاتیه فی الشعر العربی المعاصر وتبتعد القصیده من البیان الخطابی والتعبیر المباشر. یشدد الشاعران فی استخدامهما للتراث علی توظیف التراث الإسلامی واستمداد الشخصیات والرموز التراثیه منه هادفین إلی إیقاظ وتربیه الحس القومی والوطنی.

    کلیدواژگان: الادب العربی، الادب الفارسی، الشخصیات التراثیه، عدنان الصائغ، سید علی کرمارودی
  • سید محمدباقر مهدوی، طاهره چالدره*، کتایون فلاحی صفحات 135-162

    السید محمود محمد الموسوی الملقب بمحمود مناف من الشعراء المعاصرین المغمورین فی عالم الادب العربی، یعرف محمود مناف بعبقریته الشعریه فضلا عن لغته الشعریه فیه تجارب قیمه یوفر دوره القیمه فی إطار العناصر اللغویه بین الاجیال والفصول وغایته إداره المتلقی والحصول علی الکمال والإکتمال. تهدف هذه المقاله التی اعتمدت فی خطتها علی المنهج الوصفی التحلیلی إلی دراسه المستوی الادبی واللغوی لإحدی قصایده العقایدیه تحت عنوان «المناظره الکبری» فی المستوی الادبی واللغوی علی ضوء نظریه وظایف اللغه لرومان جاکوبسون یقدم رومان جاکوبسون ست وظایف للغه فی نظریه تواصل منها: الوظیفه الترغیبیه، الوظیفه العاطفیه، الوظیفه الشعریه، الوظیفه التضامنیه (او التقمضیه)، الوظیفه الرمزیه والوظیفه المیتالغویه. یقوم هذا البحث بدراسه الوظیفه العاطفیه والشعریه والترغیبیه إتکاءا علی المستویات الثلاثه للاسلوبیه: المستوی الفکری، والمستوی الادبی والمستوی اللغوی. ومن النتایج التی توصلت هذه الدراسه إلیها ان الشاعر صادق فی عاطفته، فهو استخدم البحر الکامل الذی یعد من اصلح البحور لإبراز العواطف البسیطه غیر المعقده کالغضب والفرح والفخر. وکذلک توصلنا إلی ان نسبه حروف المجهوره الشدیده اکثر من المهموسه والرخوه وهذا یناسب الجو العام للقصیده، إذ إنها تعبر عن شده غضبه علی السیاسه الامویه. وفی کل هذه الموضوعات نری للوظیفه العاطفیه والترغیبیه دورا بارزا. اما فی المستوی الادبی فوجدنا الشاعر انه وظف التشبیه والاستعاره فی اغلبیه الاستعمالات لهدف تشویه وتقبیح السیاسه الامویه ومدح آل البیت (ع) ونسبه التشبیهات البلیغیه اکثر من بقیه التشبیهات و هذا ایضا یدل علی کیفیه إستخدام الدور الشعری للغه.

    کلیدواژگان: الاسلوبیه، المستوی الادبی واللغوی، التواصل، محمود مناف، رومان جاکوبسون
  • حسن مجیدی*، زینب جعفرنژاد صفحات 163-180

    تعتبر روایه "الکافره " الثانیه عشر من سلسه روایات الکاتب العراقی؛ علی بدر، فقد تطرق بدر الی الظروف السیاسیه والقضایا الاجتماعیه المتازمه بالعراق فی الوقت الراهن، بحیث استوعب المخاطب معاناه الشعب والمشاکل الاجتماعیه واحداث البلاد . قامت الدراسه فی الکشف عن العنف والهمجیه المسیطره واثرها البالغ علی الشارع العراقی.. تسعی هذه الدراسه، اعتمادا علی المنهج الاجتماعی، إلی دراسه روایه «الکافره » حیث تمحورت الروایه علی اندلاع الحرب القایم والارهاب والعنف وإنعدام الامن وبالتالی علی القضایا الاساسیه فی حیاه الفرد العراقی المغلوب علی امره بدءا من الخیانه والعدوان والاغتراب والفوضی والتحیز وعدم المساواه بین الجنسین حتی الانتحار، ویبرز الکاتب ظاهره العنف فی روایته والتعبیر عنها بشتی الطرق. الروایه بشکل عام تبرز الواقع والقضایا الإجتماعیه؛ ویرتکز الکاتب علی الفحص المتعمق لشخصیه الفرد والمجتمع العراقی؛ وهو یعبر عن تفاصیل هذا المجتمع؛ یحدد اوجه القصور والنقص فیه؛ ویذکر انواع العنف فی الروایه. من وجهه نظر الکاتب لا یمکن ان یتحقق اجتناب العنف والقطرسه إلا إذا کان المجتمع متماسک متکاتف ومنسجم اجتماعیا بحیث ینتقد بشکل خاص الوضع الإجتماعی المحیط به والظروف الإجتماعیه کما انه ینتقد الحقایق الحالیه للمجتمع العراقی

    کلیدواژگان: الادب الحدیث، التحلیل الإجتماعی، العنف، روایه الکافره، علی بدر
  • هادی نظری منظم*، فرامرز میرزایی، هاجر مهدی فتح الله صفحات 181-206
    یعتبر موضوع "الآخر" حقلا جدیدا فی الادب المقارن حیث یندرج ضمن سیاقات الدراسات الادبیه الحدیثه التی تسمی ب الصورولوجیا، وهو الفرع الذی یهتم بالصوره التی تقدمها الکتابات الادبیه عن المجتمعات والثقافات المتباینه عنها. ظلت إشکالیه العلاقه مع "الآخر" الغربی او الاجنبی من اهم القضایا التی شغلت الکثیر من الباحثین طوال القرن المنصرم. إن الهدف من تحلیل صوره "الآخر" هنا هو بیان صوره الشخصیه الغربیه وبالذات الامریکیه من منظور عربی، وتعمیق الوعی بالذات والعالم ولتحدید المواقف التی تقف وراء تشکل صوره "الآخر"، ومحاوله الوقوف علی معالم الصوره الحقیقیه له. وذلک بالترکیز علی المنهج الوصفی- التحلیلی. وتوصلت الدراسه إلی ان انعام کجه جی صورت قضایا "الآخر" الامریکی بکثره فی روایتها، بحیث تعکس شخصیاتها للتعامل مع الآخر عبر تیارات مختلفه ومتباینه فی مواقفها ما بین رافض ومتحفظ وموافق. وجاءت صوره "الآخر" الامریکی فی الروایه لتوسس حاله من التشکیک فی العدید من المفاهیم والمسلمات عند "الانا" ای الإنسان العراقی وهو ما ظهر فی شخصیه البطله زینه نتیجه بعض الاعمال والسلوکیات التی تنتج من "الآخر"، حیث تجعل "الانا" یعیش فی متاهه لفتره محدوده من حیث الإنتماء او الولاء، لیبحث عن ذاته، فیجدها بعد ذلک. ویوثر تناقض المنفی والانتماء فی تشکیل صوره "الآخر" فی الروایه بسبب عامل الحرب بحیث تظهر محنه الإنسان بین وطنین، وهذا ما یظهر جلیا فی نفسیه الشخصیات.
    کلیدواژگان: الروایه، الحفیده الامریکیه، انعام کجه جی، الانا والآخر، الصورولوجیا
  • ولی بهاروند*، نعیم عموری، پروین خلیلی صفحات 207-230

    منهج تحلیل الخطاب النقدی هو احد الاتجاهات الحدیثه التی تدرس البعد الاجتماعی للخطاب وتحلل الخطاب فی إطار الوضع الاجتماعی الذی یحیط به فی النص ومن رواده نورمان فیرکلاف کما ان اهتمامه بتحلیل الخطاب النقدی متساو فی اللغه والمجتمع، وفی دراسات الخطاب یعتبر السلطه والایدیولوجیا مترابطین. یعتمد هذا المنهج علی ثلاثه مستویات: الوصف؛ بما فی ذلک المفردات والتراکیب، والتفسیر؛ ای ما علاقه النص بالتفاعل الاجتماعی، والتبیین او الفعل الاجتماعی؛ یعنی العلاقه بین التفاعل الاجتماعی والسیاق الاجتماعی. من ناحیه اخری، تعد روایه شیکاجو واحده من اشهر الروایات المصریه الحدیثه للکاتب المصری الشهیر علاء الاسوانی (1957)، والتی یناقش فیها القضایا المصریه فی سیاق ما قبل الحداثه. فی هذا المقال ندرس التحلیل النقدی لخطاب روایه "شیکاجو" لعلاء الاسوانی بناء علی ثلاثه مستویات من نظریه نورمان فیرکلاف متمسکا بالمنهج الوصفی- التحلیلی. تظهر النتایج ان المفردات والتراکیب مثل الضمایر وادوات الربط واختیار الجمل الخبریه والانشاییه والتناقضات والسیاقات النصیه الخارجیه تلعب دورا مهما فی خطاب الروایه واحداثها عند الراوی، ویوضح لنا مستوی التبیین کیفیه سیاق الخطاب ونوع الایدیولوجیا الموجود فی النص، وینتقد الاسوانی دولا استعماریه مثل الولایات المتحده والنظام الدیکتاتوری فی مصر، مشیرا إلی ان مصر مرکز حضاره عظیمه. یعکس الراوی علی مستوی التبیین نوع السلطه والایدیولوجیا، ان الایدیولوجیه الاهم فی هذه الروایه هی نقد التدخل الامریکی فی الشرق الاوسط ومصر، وکذلک نظام حسنی مبارک الدیکتاتوری المدعوم من الولایات المتحده. کما ینتقد الاسوانی قضایا مثل تغریب المثقفین والتمییز العنصری والحکم الدکتاتوری والفقر والاستبداد.

    کلیدواژگان: الخطاب النقدی، نورمن فرکلاف، علاء الاسوانی، شیکاجو
  • ژیلا کلی طارمی*، یوسف هادی پور نهزمی، سید ابراهیم ارمن صفحات 231-258

    الخلاصهاستوحی الکثیر من الکتاب والرواییین فی تاریخ الادب الروایی من تجاربهم فی الحیاه ووظفوها کماده اولیه فی کتابه القصه والروایه. فمن تلک الروایات النابهه فی الادبین العربی والفارسی هما « الخبز الحافی (1972) للکاتب والروایی المغربی محمد شکری و« الجیران » للروایی الإیرانی احمد محمود حیث عکسا فی روایتیهما بعضا من تجاربهما الاولی من حیاتهما. لذلک یمکن ان نطلق علی روایتیهما روایه السیره ذاتیه او الاطوبیوغرافیه..فقد کانت الروایتان متشابهتان فی البنی والمضمون فهذا ما حدا بالباحثین تحری الفوارق البسیطه بین الروایتین ضمن معالجه اوجه الشبه بینهما. فالسوال المجوری الذی یعتری، المقال هو الکشف عن اوجه الشیه بین الروایتین وماهیه التشابه عندهما.إذ یمکن تلخیصها فی بدء الروایتین من مرحله عمریه محدده ومبکره لبطلیهما حیث یضطر البطلان إلی العمل فی المقهی وانهما لم یتنعما بحضور قوی وبارز لابویهما فی تسییر حیاتهما فقد کان لابویهما حضور خافت وباهت ما اجبرهما علی ملء فراغه فی حیاتهما.فکل من البطلین ینتفض ویخوض غمار الحراک السیاسی فی وقت عصیب وحساس من تاریخ بلده وکلتا االروایتین ایضا تروی من منظور مشترک فقد اتخذ الکاتبان طریقه متشابهه فی بناء شخصیه بطل الروایه فکلاهما یتحولان ویتغیران والحبکه تکون مفتوحه ایضا.

    کلیدواژگان: الخبز الحافی، همسایه ها (الجیران)، روایه اتوبیوغرافیه، محمد شکری، احمد محمود
|
  • MohammadReza Beigi, Ezzat Mullah Ebrahimi, Bahram Parvin Gonabadi *, Leila Ghasemi Pages 1-16

    Abnormality, that is, deviation from the rules governing the language of the norm and non-conformity with the standard and conventional language, which causes the dynamics of the language, which has caused poets in different languages ​​to show great interest in this way. Abnormality as an outstanding linguistic technique can enrich poetry and bring it to the border of poetry. This technique can be manifested in various components of poetry. In this regard, an attempt has been made to examine this issue in the divan of the four poets considered in this research, namely Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij and Ahmad Shamloo as a poet-making element.From the commonalities of the poems of these four poets, the high frequency of semantic aberrations in their poems and what is evident is that these poets in their time were considered as poets breaking the tradition and the voice of protest and anger of the society in which they lived. They have reflected with this type of norm-breaking, and thus each of them has been introduced as a poet with a style, and in the same way, they have attracted their audience to them.

    Keywords: Semantic Abnormality, Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij, Ahmad Shamloo
  • Seyyedeh Mohtaram Shabpa Bisheh, Seyyed Babak Farzaneh *, Alireza Baqer, Marzieh Gholitabar Pages 17-36
    Stylistic studies intend to study the structure of poetry and to analyze its parts and the purpose is to reveal its arrangement according to the phonological, structural and rhetorical levels, in order to distinguish between the literary products and to judge the volubility of it; the literary text is interspersed with weakness and refraction. stylistics studies intend to study stylistic structures in literary discourse, "the rhythmic, synthetic and semantic structure." Its purpose is to reveal the relationships that bind these structures, in order to reach the uniqueness of the literary discourse in terms of its linguistic structure and the realization of the artistic and literary value that lies behind it. This study aimed to study the stylistics and style of language and terminology and its three levels: The phonemic level, the semantic level, and the syntactic level, and made a stylistic comparison in two poems: One is Shams al-Din al-Kufi and the other for Ibn Shahid. In the first poem, the poet laments his beloved city "Baghdad" and in the other he weeps for his loss of “Cordoba”. After studying the stylistic features and characteristics in both poems and comparing them, the conclusion is that both poets have used stylistic features to give it meanings that the apparent language is unable to convey to the recipient. Upon comparison, it became clear that each of them had surpassed in some characteristics over its owner and failed in others. and there is an intentional balance in the rhythm of the two poems.
    Keywords: stylistics, Sound, structure, semantics
  • Faroogh Nemati *, Behnam Feali Pages 37-60

    The manifestations of sadness, anxiety and loss of intellectual and social balance, are different manifestations of the feeling of alienation in man. The contemporary Arab poet, as an educated person with strong emotions, whether he lives under colonialism or under regimes that confiscate freedom, suffers from all kinds of loss and alienation, so he loses his humanity and becomes unable to communicate with society and with his forgotten self. Soraya Al-Areedh faced in her life bitter struggles with colonialism and internal tyranny, and she spent a long time in an intellectual struggle with herself and the society around her. Away from the homeland, bewilderment with eternity, failure in love and loss of maternal care, feeling lost and lost in the world and spiritual loneliness in it, boredom with society and its traditions, and the experience of political tyranny, are among the most important factors for the emergence of the feeling of alienation in Soraya Al-Arid. In its study plan, this article relies on the descriptive-analytical approach and investigates the types of alienation and then applies it to poetic models of the poet as a prominent writer in contemporary Kuwaiti poetry. It was reflected in her hair.

    Keywords: features of alienation, contemporary Kuwaiti poetry, Thuraya al-Arid', s poetry, feminist poetry
  • MohammadJavad Rahmati * Pages 51-68

    There is an agreement between Shiites and Sunnis that the Holy Qur'an does not contain any distortion, increase or decrease, for sure. Of course, they provide documents from the Qur'an itself and from the Sunnah as well. Including His saying, Blessed and Exalted be He: “It is We who have sent down the Remembrance, and we will preserve it” (Al-Hijr 9). However, some orientalists took the path of challenging the Holy Qur’an by questioning the history of codification and compilation of the Holy Qur’an by analogy with their sacred books that were collected and codified during a long history after their prophets. So we made a comparison between the history of the Noble Qur’an and the history of the Old Testament; Until it becomes clear to us clearly that the Noble Qur’an continues and remains without any distortion, because it was collected and written down during the era of the Messenger, may God bless him and grant him peace. Our study came in response to the statements of orientalists who said the Holy Qur’an has been distorted by dissecting their methodology in challenging the Holy Qur’an in its collection and codification, and by also showing the absurdity of their suspicions. The research was based on the inductive-analytical approach to reveal their malice through the belief of their scholars.

    Keywords: Orientalists, codification of the Qur', the Old Testament, distortion of the Qur', history of the Qur', an
  • Seyed eroghay Mehrinezhad * Pages 61-78

    This research seeks to study the role of culture and its place in teaching the foreign language, its effect on learning the foreign language, and its effect on learning the Arabic language as an external language. In learning the external language, including Arabic, and its proportional use, the teaching of culture has not only influenced different contexts, but also in places where culture is taught with the external language, which is inevitable, we can use different methods.In fact, teaching the Arabic language outside the framework of the cultural destination language was not useful except that it accompanies some of the characteristics of the culture of that language’s society. Therefore, solving issues related to language and culture helps the quality of the process of teaching the Arabic language as an external language and achieves the scientific objectiveThe important point in learning a foreign language is that, given the culture trends of societies to learn foreign languages, we find that this approach is influenced by culture in the general sense of the word. This research, on the one hand, attempts to study the role of language and culture in teaching the Arabic language by looking at these two concepts. To achieve this goal, we have dealt with the theoretical investigations presented in this area and provide examples to illustrate the discussion. On the other hand, issues related to the process of language teaching and learning are studied in this field. In this research, we relied on the descriptive-analytical method.

    Keywords: language, culture, Language Teaching, Arabic language, relationship
  • Salimeh Torkinejhad, Masood Akbarizadeh *, Mostafa Salari Pages 79-96
    The current essay, based on library studies and analysis and description methods, focuses on the criticism of the novel Love in the Age of Oil, which is based on the theory of temporary separation of women from men. Feminists in the most recent period proposed this theory in order to create a suitable space to recover oneself and create works worthy of this theory. This research shows that the character of the heroine of the story, who runs away from home to find female goddesses and return them to authority, suffers from a mental crisis of ambivalence and conflicting goals and values. In the course of the events of the story, the female protagonist in the second environment faces far more deplorable conditions that lead to the failure of her plan, so she decides to run away home. The analysis of the story proves that in this work, separatism has turned from a solution to a problem, the slogan of feminists about the non-discrimination of gender in employment has failed, the character of the female protagonist has become lower than before by running away, and finally, the singer is a man who violates women's rights. is aligned and empathetic. It also becomes clear that all these ambivalences that work against feminism and especially the theory of separatism happened unintentionally. Since the author of the story, Nawal Al-Sadawi, is a defender of Islamic feminism, these gross contradictions are probably more than anything rooted in the internal contradictions of the said attitude.
    Keywords: Feminism, ambivalence, Nawal al-Sadawi, love in the age of oil
  • MOHAMMAD GHAFOURIFAR *, Mallek Salemi Pages 97-118

    Re-reading hereditary characters is one of the foundations and new tools of expressing aesthetics on which poets rely to create their own images and innovations. Contemporary Arabic and Persian poetry have benefited greatly from hereditary characters, so that we are witnessing the increasing use of these artistic tools by contemporary poets. Meanwhile, the Iraqi poet, Adnan Al-Sayegh and the Iranian poet, Seyyed Ali Garmaroudi have paid significant attention to hereditary characters. Accordingly, they have given human dimensions to their poetic purposes and inspired their artistic experience by being inspired by deep thoughts and reflecting on the issues of rich times. With their artistic and literary experience, the two poets linked the audience's cry to the hereditary characters in fighting against the world arrogance. Done via a comparative research method, and based on the American School of Comparative Studies, the present paper made significant results such as the two poets’ efforts to create an aesthetic instrument of hereditary characters to serve the literary subject and enrich the meaning. Linguistic expressions and the discovery of their insistence or emphasis are summarized. Therefore, the characters, in a norm-breaking manner, carry new meanings and semantic horizons in order to reduce the richness and inherent dimension of contemporary Arabic and Persian poetry and to keep the poems away from direct speech and interpretation. By using Islamic heritage personalities and heritage codes, the two poets seek to awaken a sense of national identity among the people in the face of aggressors.

    Keywords: Arabic literature, Persian literature, Historical Characters, Adnan al-Sayegh, Seyyed Ali Mousavi Garmaroudi
  • Seyed MohammadBagher Mahdavi, Tahere Chaldare *, Katayoun Fallahi Pages 135-162

    Mahmood Muhammad Al- mousavi known as Mahmood Manaf is one of the anonymous poets in the world of Arab literature today. In addition to his poetic language, he is famous for his poetic genius out of which he gained invaluable experiences. They give value to the generations with the framework of linguistic elements, aiming at accomplishing perfection. Employing descriptive-analytic research method, the present study seeks to investigate one of his doctrinal poems named " major debate" based on Roman Jacobson's theory. Jacobson presents six language functions within his communicative theory: motivating, emotive, poetic, uniting (or possessive), symbolic and metalingual. The study also, relying on three stylistic levels, namely intellectual, literal and linguistic, investigates his poetic functions with a view on emotive, poetic and motivating functions. One of the findings of the study indicates that the poet is honest in his enthusiasm since he uses complete ballade which is one the most comprehensive ballades; he uses that in order to highlight simple and unsophisticated emotions such as rage, joy and pride. Likewise, another conclusion is that the proportion of voiced letters is more than that of voiceless ones, which is in concordance with the general atmosphere of the poem because it shows the severity of his anger at the Umayyad’s policy. In all these matters, we see emotive and motivating functions as an outstanding role. The conclusion reached at out of the stylistic investigation of imagery and its function in this ballade is that Mahmud Manaf employs simile and metaphor .

    Keywords: stylistics, literary, linguistic level, Communications, Mahmoud Manaf, Roman Jacobson
  • Hassan Majidi, Zeinab Jafarnejad Pages 163-180

    The novel "alkaferah" is the twelfth of the Iraqi writer's series of novels. Ali Badr, Badr touched on the political conditions and the crisis social issues in Iraq at the present time, so that the addressee absorbed the suffering of the people, social problems and the events of the country. The study focused on revealing the dominant violence and barbarism and its profound impact on the Iraqi street.. This study, depending on the social method, seeks to study the “infidel” novel, where the novel focused on the outbreak of the ongoing war, terrorism, violence and insecurity, and thus on the basic issues in the life of the defeated Iraqi individual. On his issues ranging from betrayal, aggression, alienation, chaos, prejudice and gender inequality to suicide, the writer highlights the phenomenon of violence in his novel and expresses it in various ways. The novel in general highlights reality and social issues; The book is based on an in-depth examination of the personality of the individual and Iraqi society; It expresses the details of this society; Identifies its shortcomings and shortcomings; He mentions the types of violence in the novel. From the writer’s point of view, avoiding violence and altars can only be achieved if the society is cohesive, cohesive and socially harmonious, in which it criticizes in particular the surrounding social situation and social conditions, as well as the current realities of Iraqi society, the suffering of the working classes and the inferiority of society,

    Keywords: Modern literature, social analysis, Violence, the alkaferah novel, Ali Badr
  • Hadi Nazari *, Faramarz Mirzaei, Hajar Mahdi Fatholla Pages 181-206
    The problem of the relationship with the Western or foreign "other" has been one of the most important issues that preoccupied many researchers throughout the past century. The aim of analyzing the image of the “other” here is to clarify the image of the Western personality, in particular the American one, from an Arab perspective, to deepen awareness of the self and the world, to identify the positions that stand behind the formation of the image of the “other” and to try to identify the features of the true image of him, by focusing on the descriptive-analytical approach. The study concluded that Inaam Kaja Ji portrayed the issues of the American "other" in abundance in her novel, reflecting her characters to deal with the other through different currents and differing in their positions between rejecting, conservative and agreeing. The image of the American "other" in the novel came to establish a state of doubt in many of the concepts and postulates of the "I", meaning the Iraqi person, which appeared in the character of the heroine Zina as a result of some actions and behaviors that result from the "other", as it makes the "I" live in a maze. The contradiction of exile and belonging affects the formation of the image of the “other” in the novel due to the factor of war, so that the plight of man appears between two nations, and this is evident in the psyche of the characters.
    Keywords: The Novel, the American granddaughter, Inaam Kajaji, I, the other, surology
  • Vali Baharvand *, Naim Amouri, Parvin Khalili Pages 207-230

    The critical discourse analysis is one of the new trends examining the social dimensions of discourse. In this approach, discourse is examined in the context of the social situation contained in the text. One of its pioneers is Norman Fairclough, whose interest in critical discourse analysis is related to language and society. This approach is based on three levels: description, Interpretation and explanation. Chicago novel is one of the most famous modern Egyptian ones by Alaa al-Aswani, which discusses Egyptian issues in a premodern context. In this article, we examine the critical analysis of Alaa al-Aswani's novel "Chicago" based on three levels of Norman Fairclough's theory in a descriptive-analytical manner. The results show that words and structures such as; pronouns and adverbs,and the type of news and composition sentences play an important role in the novel's discourse and events. The level of Interpretation, the context of the discourse and the type of ideology in the text show us that Aswani criticizes colonial countries such as the United States and the dictatorial regime of Egypt, and points out that Egypt is the center of a great civilization. The author reflects on the level of domination and ideology in the text, and the most important ideology in this novel is the critique of US intervention in the Middle East and Egypt, as well as the dictatorial regime of Hosni Mubarak supported by the United States. He also discusses other issues such as; Westernization of intellectuals, racism, dictatorship, poverty, and authoritarianism .

    Keywords: critical discourse, Norman Fairclough, Alaa Aswani, Chicago
  • Zhila Golitaremi *, Yousef Hadipour Nahzami, Seyed Ebrahin Arman Pages 231-258

    During the history of story-telling literature, many authors have utilized their life events and experiences to compose stories and novels. As its prominent samples in Persian and Arabic story literature are the novels "Al-khobz Alkhafi written by a Moroccan author, "mohammad Shokri" and "Neighbors" written by an Iranian author ", Ahmad Masoud . These two mentioned novels have reflected a part of their authors' early ages of their adolescence until their entrance to their youth.Therefore, The term "autobiography novel" can be imputed to them. In structural and thematic aspects of two novels, many similarities have been observed and these similarities have impelled the authors to consider them according to their minor differences exist within their similarities. Consequently, the matter of this essay was what similarities are considerable in structural and thematic aspects. The general conclusion of this essay is that the story of both novels began at the same point of their heros' (protagonists') life.Both were forced to work in teahouse during their adolescence. Both heroes were involved in polotical and protesting crisis of their countries. Both novels are narrated from the same point of view. Two authors have characterized their novels' heroesThe heroes of both novels are changeable. Both novels are open-ending

    Keywords: Alkhafi Alkhafi, Neighbors, autobiography novel, Mohammad Shokri, Ahmed mahmood